Bank Gospodarstwa Kkrajowego - Fundusz Termomodernizacji 
menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu menu

Nowy Agnes spełnia wymagania stawiane w znowelizowanym prawie budowlanym oraz aktach wykonawczych. Wprowadziliśmy odpowiednie zmiany do programu Agnes, dostosowane do nowych wymogów, nadaliśmy nazwę Agnes 4.0 – PROJEKT.

goEco - Zintegrowane koncepcje energetyczne w parkach przemysłowych.
Parki przemysłowo-handlowe stwarzają wiele możliwości racjonalnego wykorzystywania energii oraz rozwoju efektywnych technologii wytwarzania energii. To głównie małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane w takich parkach często spotykają się z wyzwaniem jak w sposób racjonalny wytwarzać i zużywać energię.

Artykuły / artykuły : archiwum
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 101 |
 

Bank Gospodarstwa Kkrajowego - Fundusz Termomodernizacji

24 sierpnia 2008

mala fotka

BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

FUNDUSZ TERMOMODERNIZACJI

Wyniki wg stanu na 10.02.2003 r.

I. Informacje ogólne

W ciągu czterech lat funkcjonowania systemu wspierania przedsięwziąć termomodernizacyjnych, do Banku Gospodarstwa Krajowego wpłynęło 1005 wniosków o przyznanie premii termomodernizacyjnej. Informacje dotyczące podjętych decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania premii przedstawiono w poniższej tabeli:

Przyznane premie termomodernizacyjne opiewają na kwotę blisko. 22.9 mln zł. Wypłacono 492 premie na łączną kwotę ponad 13.9 mln zł. Wartość planowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych objętych wszystkimi wnioskami o przyznanie premii wynosi ogółem 207.2 mln zł. a wartość przedsięwzięć, na realizację których premie przyznano w kwocie 147.6 mln zł.

W latach 1999-2001 zainteresowanie ze strony inwestorów tą formą pomocy państwa było niskie. W początkowym okresie wśród inwestorów przeważały osoby fizyczne, będące właścicielami budynków jednorodzinnych. Obecnie zdecydowaną większość stanowią osoby prawne, a w szczególności spółdzielnie mieszkaniowe oraz jednostki samorządu terytorialnego.

W II półroczu 2002 zanotowano zdecydowany wzrost kwot zarówno przyznanych jak i wypłaconych premii. Tylko w okresie od lipca do grudnia 2002 r przyznano i wypłacono więcej premii niż łącznie w latach 1999-2001.

Poniżej prezentowana tabela zawiera zestawienie wartości przyznam ch premii w miesiącach 2001 i 2002 r. (w min zł):

Inwestycje termomodernizacyjne realizowane są jednakże w różnej skali w zależności od regionu kraju. I tak największy udział procentowy w łącznej kwocie przyznanych premii termomodernizacyjnych mają następujące województwa:

  1. małopolskie - 15,5%.
  2. zachodnio-pomorskie - 12.4%
  3. łódzkie - 9.4%
  4. dolnośląskie - 9.2%.
  5. mazowieckie - 8.1%,

zaś najmniejszy mają:

  1. śląskie - 0.2%
  2. świętokrzyskie - 1,7%
  3. opolskie - 2.0%
  4. podkarpackie - 2,2%
  5. lubelskie - 4.0%.
II.Oszczędności w kosztach energii oraz zakres prac termomodernizacyjnych

W wyniku realizacji przedsięwzięć termomodemizacyjnych, przewidywane oszczędności w kosztach w skali roku wynoszą:

  1. dla domów jednorodzinnych - 1,8 mln. zł. tj. średnio 7,5 tys. zł na dom
  2. dla budynków wielorodzinnych - 12.4 mln zł, tj. średnio 29.8 tys. zł na budynek
  3. dla lokalnych źródeł ciepła - 2.7 mln. zł. tj. średnio 87.0 tys. zł na źródło ciepła
  4. dla sieci ciepłowniczej - 0.4 mln zł tj. średnio 40,8 tys. zł na inwestycję
  5. dla budynku użyteczności publicznej - 5.8 mln zł tj. średnio 83.3 tys. zł na budynek
  6. dla innych źródeł ciepła - 0.4 mln zł tj. średnio 180 tyś zł na inwestycję.
  7. dla budynku zbiorowego zamieszkiwania - 0,2 mln zł tj. średnio 37.6 tys. zł na budynek.

Łączna kwota rocznych oszczędności energii będzie wynosić łącznie 22.7 mln zł (40.1%)). Największe oszczędności będą uzyskiwane w województwie małopolskim (3.6 mln zł), mazowieckim (2.5 mln zł) oraz zachodniopomorskim (2.8 mln zł).

Realizowane inwestycje dotyczą głównie: dociepleń ścian zewnętrznych i stropów oraz modernizacji systemu grzewczego, w mniejszym stopniu wymiany okien.

III. WERYFIKACJA AUDYTÓW ENERGETYCZNYCH

Stwierdza się wprawdzie powolną, ale systematyczną poprawę jakości składanych do BGK audytów energetycznych. Blisko 18% audytów jest weryfikowanych negatywnie, wobec prawie 40% w pierwszym roku funkcjonowania programu. Najczęściej powtarzającymi się błędami, ujawnianymi w trakcie wstępnej weryfikacji są:

  • niekompletne dane we wniosku, oszczędności energii mniejsze niż przewiduje ustawa, niezgodność wniosków i umów kredytu z danymi audytów.
  • źle wypełnione przez inwestorów wnioski o przyznanie premii termomodernizacyjnej, podające dane niezgodne z audytem lub umową kredytową.
  • źle sporządzone harmonogramy spłat kredytu, podające kwoty kredytu (w całym okresie kredytowania), większe niż oszczędności energii wykazane w audycie.

Glównymi przyczynami wydania przez podmioty weryfikujące negatywnych opinii o audytach były, podobnie jak w porzednich latach, niewłaściwe wyliczenia audytora dotyczące współczynników i wzorów lub ich brak, a odnoszące się zwłaszcza do:

  • obliczeń strat ciepła.
  • obliczeń zapotrzebowania na ciepło.
  • obliczeń zapotrzebowania na c.w.u. itp.,

a także błędy dotyczące:

  • analizy ekonomicznej przedsięwzięcia.
  • wykonania optymalizacji wariantów prac termomodernizacyjnych.
  • niezgodne z przepisami sporządzanie uproszczonego kosztorysowania inwestorskiego.
IV. Banki/kredyty

Kredyty na inwestycje tennomodernizacyjne udzielane są obecnie przez 17 banków, z którymi BGK zawarł umowy o współpracy. Najwięcej wstępnych umów kredytowych (ponad 47%) przesiał BOŚ S.A. (475). W dalszej kolejności znajdują się: Bank Przemysłowo-Handlowy PBK SA (90). Bank Zachodni WBK (74). Krakowski Bank Spółdzielczy (56). Bank Handlowy w Warszawie (53), oraz BGŻ (43). Do BOŚ S.A. należy też pierwsze miejsce wśród banków, które mogą pochwalić się największą liczbą przyznanych premii termomodernizacyjnych (395). Obecnie średnie oprocentowanie kredytów wynosi ok. 11% i powoli ulega zmniejszeniu. Średni udział kredytu w realizowanych przedsięwzięciach wynosi ok. 62%.

V. Podsumowanie

Dotychczasowy okres funkcjonowania systemu wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych tj. od 23 lipca 1999 r. (data wpływu pierwszego wniosku), wskazuje na coraz większe zainteresowanie inwestorów tym programem. Kwota premii, o którą występują inwestorzy, zwłaszcza właściciele budynków wielorodzinnych, jest wyraźnie wyższa w stosunku do wniosków z lat poprzednich. Wzrost zainteresowania premią wynika z wprowadzenia w drugiej połowie 2001 r. bardziej korzystnych ustawowych warunków udzielania premii termomodemizacyjnych oraz akcji promocyjnej prowadzonej przez BGK. Zgodnie z przewidywaniami dało się zauważyć wyczekiwanie inwestorów na zmiany w ustawie, które ostatecznie weszły w życie w sierpniu 2001 r. Z tą chwila inwestorzy, a w szczególności spółdzielnie mieszkaniowe wykazują zwiększone zainteresowanie Funduszem Termomodernizacji. Ich wnioski w 2002 r. stanowiły średniomiesięcznie około 52% ogółu składanych. W mniejszym stopniu, choć jednak zauważalny jest wzrost inwestycji w lokalnych źródłach ciepła i budynkach użyteczności publicznej. W konsekwencji w tym okresie przyznano łącznie ok. 13.3 mln złotych premii termomodernizacyjnych, dla inwestycji o wartości blisko 83 mln zł. Niemniej jednak, z uwagi na stosunkowo późne wprowadzenie ustawowych zmian oraz relatywnie długi okres przygotowywania i podejmowania decyzji inwestycyjnych przez spółdzielnie i samorządy, skala realizowanych przedsięwzięć była niższa niż przewidywano. W związku z tym przewidywane jest przesunięcie na kolejne lata wzrostu liczby wcześniej planowanych inwestycji.

W świetle badań wykonanych przez CBOS na zlecenie BGK potencjalny popyt na kredyt wraz z premią termomodernizacyjną w 2003 r. przedstawia się następująco:

  • spółdzielnie mieszkaniowe na łączną kwotę około 257.7 mln zł.
  • gminy wiejskie na łączną kwotę około 12.l min zł.
  • gminy miejsko-wiejskie na łączną kwotę około 29.5 mln zł.
  • powiaty na łączną kwotę około 8.8 mln zł.

Łączna kwota planowanych kredytów z premią termomodenizacyjną wyniosłaby w 2003 r 308.1 mln zł. a premii 77.0 mln zł.

Wysokie zainteresowanie, wykazywane przez potencjalnych inwestorów, obserwowane w trakcie spotkań i seminariów, potwierdza uzyskane wyniki ww. badań

Zakładając jednak, iż w rzeczywistości popyt będzie o połowę mniejszy, z rożnych powodów (oferty kredytowe banków nie współpracujących w ramach programu termomodernizacji, inne źródła finansowania inwestycji) spodziewane zapotrzebowanie na premię termomodernizacyjną wyniesie około 38.5 mln zł przy założeniu wypłat w łącznej kwocie 35 mln zł.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie budżetu państwa plan finansowy na 2003 i zakłada dotację w łącznej kwocie 5 min zł., co w połączeniu z pozostałymi środkami z lat ubiegłych daje kwotę blisko 35 min zł.

Opracowano na podstawie materiałów BGK



 

   
lista pozostałych artykułów w dziale Artykuły archiwum
Strona główna
Fakty
Artykuły
Dni Oszczędzania Energii
Oferta DAEŚ
Programy DAEŚ
Szkolenia
Certyfikacja Energetyczna
Współpraca
Nasi partnerzy
Stowarzyszenie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju